سرخط خبرها

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی کاری است که افراد برای تعیین یک دوره از اقدامات خود انجام می دهند، که شامل تعیین هدفی است که برای کشف چشم انداز آینده انجام می دهند. برنامه ریزی را می توان جزوه، فعالیتی دانست که نقشی در تعیین اهداف شما دارند. مطالعات زیست محیطی انجام می شوند، مکانها انتخاب می شوند و یک نقشه کلی طرح ریزی می شود. بنابراین برنامه ریزی یک روند از پیش تعیین شده برای یک عمل است که به نتایج مؤثری مبدل می شود با ما همراه باشید تا شما را با تعاریف برنامه ریزی و نحوه تاثیر آن در زندگی روزمره بیش تر آشنا کنیم.

دانشمندان مختلف، تعاریف گوناگونی از برنامه ریزی را بیان کرده اند. برخی تعاریف به همان اندازه گسترده هستند. برخی آن را برنامه ریزی پیش بینی می کنند، برخی آن را به عنوان یک فرآیند می شناسند، مانند، برنامه ریزی فرآیند تفکر، پیش بینی سازمان یافته، دید مبتنی بر واقعیت و تجربهای است که برای اقدام هوشمندانه لازم است.

برخی آن را در قالب نتایج برنامه ریزی می دانند، مانند، برنامه ریزی مدیریت، شامل توسعه پیش بینیها، اهداف، سیاستها، برنامه ها، رویه ها و بودجه ها است.
وقتی یک سازمان می خواهد به یک هدف برسد، برای دستیابی به آن ابتدا برنامه ریزی می کند. این برنامه یک دوره عملی آینده است.

برای تصمیم گیری در مورد این دوره از اقدامات آینده، مدیر باید آینده را پیش بینی کند و توانایی سازمان را با توجه به منابع مورد نیاز برای اجرای طرح در نظر بگیرد. این طرح باید به طور واضح، ترتیب های عملی را انجام دهد.

مدیریت پس از عملیاتی کردن برنامه، زمانی که تحت موقعیت معینی باشد، پیگیری آن را انجام می دهد.
اهمیت برنامه ریزی برنامه ریزی، برای زنده نگه داشتن و رشد سازمان در محیطی پویا و متغیر بسیار حایز مهم است.
حال بعد از آشنا شدن با برنامه ریزی و نحوه اهمیت آن در زندگی روزمره نوبت به چگونگی آن می رسد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

تا حالا چند بار شده است که در طول روز کلی کار داشتید ولی نتوانستید که هیچ یک را انجام دهید. یا برعکس، چند بار شده که کارهای زیادی نداشتید، اما بازهم نتوانستید حتی همان کارهای کم و ساده را نیز انجام دهید!؟

چقدر بابت انجام ندادن به موقع کارهای خود و دیگران، مشکلات زیادی برایتان به وجود آمده است؟ همه این مشکلات یک دلیل بیشتر ندارند ان هم عدم برنامه ریزی مناسب. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین تکنیک های برنامه ریزی مناسب و درست آشنا کنیم که به خوبی بتوانید کارهای خود را مدیریت کنید و اتفاقات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

برنامه ریزی روزانه

یکی از مهم ترین برنامه ریزی هایی که ما باید انجام دهیم، برنامه ریزی روزانه خود است. چرا که همین برنامه های کوچک و روزمره زندگی هستند که در نهایت سبب موفقیت های بزرگ ما در زندگی می شوند. اگر ما چندین ماه و حتی چندین سال بتوانیم برنامه ریزی روزانه درستی داشته باشیم و خیلی منظم و درست پیش برویم، قطعاً نتیجه بسیار عالی خواهیم گرفت و ما هم روز به روز کامل تر خواهیم شد و نهایتاً می توانیم به موفقیت بزرگی دست خواهیم پیدا کرد.

اهمیت برنامه ریزی

تا حالا شده که به این موضوع دقت کرده باشید که چرا افراد موفق کارهایی که در طول روز انجام می دهند از سایر افراد مفیدتر است؟ آن ها هم مثل ما در هر شبانه روز شان ۲۴ساعت وجود دارد. ولی با این حال تعداد کارهای انجام شده در طول روزشان بیشتر از ماست! دلیلش مشخص است. چون آنها مدیریت زمان و برنامه ریزی را به خوبی بلدند و با این دو مهارت، توانستند از زمانشان بهترین استفادها را ببرند.

تکنیک های برنامه ریزی

حالا که دانستیم برنامه ریزی چه اهمیت بالایی در زندگی ما دارد و اگز برنامه ریزی نبود نمی توانستیم به بیش تر این موفقیت ها دست یابیم. و داشتن آن در زندگی چه موفقیت های به بار می آورد حال زمان آن رسیده که بدانیم تکنیک های برنامه ریزی موفق چیست و باید چگونه برنامه ریزی کنیم؟

 

در ادامه به چند مورد از راه های برنامه ریزی کردن اشاره خواهیم کرد تا بتوانید با استفاده از آن ها، موفقیت را نسیب خود کنید.

  • تهیه چک لیست روزانه

تهیه چک لیست روزانه، بهترین و مهم ترین راهی است که می توانیم برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب داشته باشیم. حالا تهیه این چک لیست چگونه است؟ یک دفترچه بردارید. هر روز کارهایی را که احتمال می دهید یادتان برود و یا خیلی مهم هستند را در آن یاداشت کنید جلوی آنها یک مربع کوچک بگذارید و هر شب برنامه آن روزتان را چک کنید و ببینید چند مورد از آن کارها را انجام دادید.

در نهایت در مربع های رو به روی کارهای انجام شده تیک بزنید. به همین آسانی! فقط سعی کنید که این کار را به صورت هر روزه و مداوم انجام دهید تا ذهنتان به این موضوع عادت کند و مسیر عصبی آن برایش ساخته شود و بتوانید با این روش، بهترین برنامه ممکن را داشته باشید.

اینجا دوباره برمی گردیم به جمله “بنویسید تا اتفاق بیفتد.” چون شما با نوشتن این برنامه، سعی می کنید که کارهای نوشته را حتماً انجام دهید. اما یک پیشنهاد فوق العاده که در این بخش قصد دارم به شما بگوییم، استفاده از دفتر برنامه ریزی است.

چرا که استفاده از چک لیست و یک نوع برنامه خاص، شما را هر روز، گام به گام به انجام کارهای روزانه نزدیک تر خواهد کرد. دفتر برنامه ریزی چک لیست، دقیقاً همین کار را برای شما انجام می دهد و برنامه ریزی را از همیشه آسان تر خواهد کرد.

شما در این چک لیست، روزانه می توانید تمام کارهای خود را یادداشت کرده، شکرگزاری داشته باشید، اتفاقات روزانه و مثبت را ثبت کنید، با جملات انگیزشی سبب انگیزه شوید، داستان های افراد موفق را بخوانید، با بهترین قوانین موفقیت آشنا شوید و در یک کلام، هر آنچه برای برنامه ریزی کامل و جامع به آن نیاز مندید را داشته باشید! فوق العاده است!

 

  • اولویت بندی کنید

اولویت بندی هم یکی از قسمت های مهم در اصول یک برنامه ریزی موفق است. چون می توانید کارهایی که مهم هستند را بشناسید و طبق آنها پیش بروید و وقت تان را بی خود صرف کارهای غیر ضروری نکنید.

بعد از این که اولویت هایتان را مشخص کردید، کارتان خیلی آسان تر می شود و می دانید که باید برنامه تان را بر چه اساسی تدوین کنید. اگر آن ها را مشخص نکنید، نمی دانید باید به کدام سمت حرکت کنید و ممکن است به بیراهه کشیده شوید.

حال اولویت بندی نیز به دو صورت انجام میپذیرد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

  •  راه اول: قانون ۸۰/۲۰

قانون ۸۰/۲۰ یکی از مهم ترین قانون ها برای رسیدن به موفقیت است. این قانون را ویلفردو پارتو ابداع کرده است و ما می توانیم با رعایت آن، بهترین نوع برنامه ریزی را داشته باشیم.

ما در این بخش به توضیح مختصری از آن می پردازیم. اما اگر توضیح کامل و جامعی در این باره می خواهید، پیشنهاد می کنم حتماً مقاله فرمول موفقیت را هم مطالعه کنید تا بتوانید از این قانون به بهترین شکل ممکن برای خودتان بهره بگیرید.

قانون ۲۰/۸۰به ما می گوید که ۲۰ درصد کارهای ما، ۸۰ درصد نتایج را برایمان به همراه خواهند داشت. مثل فروشنده ای که ۲۰ درصد اجناسش، ۸۰ درصد فروش را برایش به همراه میآورد. ما می توانیم مشخص کنیم ۲۰ درصد کارهای مهم مان چه کارهای هستند و سپس با توجه به آنها برنامه روزانه مان را تنظیم کنیم.

  • راه دوم: ماتریس آیزنهاور

آقای دوایت آیزنهاور، یکی از رئیس جمهور های سابق آمریکا، ماتریسی طراحی کرده که بر اساس آن، کارها به ۴ دسته تقسیم می شوند.

  • مهم و فوری: کارهایی که بسیار مهم هستند و باید خیلی زودتر از کارهای دیگر انجام شوند. مثل درس خواندن برای امتحان فردای مدرسه
  • مهم و غیرفوری: کارهایی که مهم هستند اما درحین حال اولویت ندارند. مثل خواندن کتاب
  • غیرمهم و فوری: کارهایی که مهم نیستند ولی باید همین حالا انجام شوند. مثل: جواب دادن به تلفن
  • غیرمهم و غیرفوری: تکلیف این دسته از کارها هم مشخص است و دیگر نیازی به توضیح دادن نیست! یعنی کارهایی که نه مهم هستند و نه فوری! پس اصلاً سراغشان نخواهیم رفت. پس حتماً این ماتریس را هم در نظر بگیرید و از آن استفاده کنید. فقط حواستان به این نکته هم باشد که انسانهای موفق، همیشه کارهای مهم و غیرفوری را نیز انجام می دهند. چون وقتی کارهای مهم و غیرفوری را عملی کنی، دیگر کار فوری زیادی برایت باقی نمی ماند که بخواهی انجامش بدهی.
  • برنامه خود را قابل تغییر قرار دهید:  قابل تغییر قرار دادن برنامه، یعنی کاری کنیم که اگر به هر دلیلی نتوانستیم یکی از روزها برنامه خود را انجام دهیم، تداخلی بین برنامه ریزی کاری روزهای دیگر پیش نیاید. به عبارت دیگر کاری کنیم که انجام ندادن یکی از کارها، مانعی برای انجام دادن سایر کارها نباشد.

درباره ی ColinMax

مطلب پیشنهادی

اصول کاریزماتیک

اصل کاریزماتیک

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند فلانی مهره‌ی مار دارد؛ این یعنی همان کاریزما که به فرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *